CHARISMA OF A TEACHER IN EXISTENTIAL DIMENSIONS OF HUMAN BEING
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).11Keywords:
teacher, personality, existentially-physical charisma, existentiallypersonal charisma, existentially-communicative charisma, metaanthropology, everyday dimension of human existence, ultimate dimension of human existence, transcendental dimension of human existence.Abstract
The article analyzes the specificity of a teacher’s charisma phenomenon, which includes both personal and existential dimensions. The methodology of N. Khamitov metaanthropology, the doctrine of everyday, ultimate and transcendental dimensions of human existence, is used. For understanding the aspects of personal dialogue between teacher and student we use the approach of M. Buber, which successfully analyzes the specifics of the communicative system “I-You”, which leads to mutual understanding and constructive co-creation, as well as “I-It” as a communicative system of objectification of the Other person according to lack of personal dialogue. The author’s concept of the teacher’s charisma is proposed, within the existentially-physical, existentiallypersonal and existentially-communicative charisma of a teacher, manifested in process of communication with students are realized.
References
Андрущенко В. П. Освіта в стратегії розбудови організованого суспільства. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис № 4 (70). 2002. С. 5–12.
Андрущенко В. П. Філософія освіти ХХІ століття: пошук пріоритетів. Філософія освіти № 1. 2005. С. 5–17.
Крилова С. А. Краса людини: особистість, сім’я, суспільство (соціально- філософський аналіз): монографія. Ніжин: Аспект- Поліграф. 2012. 344 с.
Хамітов Н. В., Крилова С. А. Людина і культура. Словник. Філософська антропологія. Філософія культури. Культурологія. Київ: КНТ. 2022. 295 c.
Хамітов. Н. В. Філософська антропологія: актуальні проблеми. Від теоретичного до практичного повороту. 4-е видання, виправлене і доповнене. Київ: КНТ. 2022. 405 c.
Хамітов Н., Крилова. С. Філософська освіта і наука в Україні: відповіді на нові виклики глобалізації ХХІ століття. Європейські педагогічні студії. № 5-6, 2015. С. 95-111.
Хамітов Н. В., Крилова С. А. Філософський словник: людина і світ. Київ : КНТ, 2007. 196 с.
Бубер М. Я и Ты. URL: https://royallib. com/book/martin_buber/ya_i_ti.html (дата звернення 21.01.2023)
Вебер М. Хозяйство и общество: очерки понимающей социологии. Том 1. Социология. 2016. URL: https://coollib.com/b/392288-maks-veberhozyaystvo- i-obschestvo-ocherki-ponimayuscheysotsiologii/ read (дата звернення 17.01.2023)
Сухомлинський В. Сердце отдаю детям. URL: https://royallib.com/book/suhomlinskiy_v/serdtse_ otdayu_detyam.html (дата звернення 15.01.2023)
Хамитов. Н., Крылова С., Розова Т., Минева С., Лютый Т. Философская антропология. Словарь. К: КНТ, 2020. 472 с.
Clark W. Academic Charisma and the origins of the research of the university. Chicago, Ltd., London: The University of Chicago Press. 2007. 576 p.
Coats W. D., Swierenga L. // The Journal of Educational Research Student Perceptions of Teachers: A Factor Analytic Study Vol. 65, № 8. (Apr., 1972), pp. 357–360 URL: https://www.jstor.org/stable/27536307 (дата звернення 17.01.2023)
Donald H., Naftulin M. D., John E. Ware, Jr., and Frank A. Donnelly The Doctor Fox Lecture: a paradigm of Educational Seduction. // Journal of Medical Education № 48(7). 1973, pp. 630–635. URL: https://romanfrigg.org/wp-content/uploads/links/Dr_Fox_Lecture (дата звернення 19.01.2023)
Houpert C. Charisma On Command: Inspire, Impress, and Energize Everyone You Meet. Create Space Independent Publishing Platform, South Carolina. US: 2014, 238 p.