ХАРИЗМА ВИКЛАДАЧА В ЕКЗИСТЕНЦІАЛЬНИХ ВИМІРАХ БУТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).11

Ключові слова:

викладач, особистість, харизма, екзистенціально-тілесна харизма, екзистенціально-особистісна харизма, екзистенціально-комунікативна харизма, метаантропологія, буденне буття людини, граничне буття людини, метаграничне буття людини.

Анотація

В статті аналізується специфіка феномену харизми викладача, що включає в себе як особистісні, так і комунікативні виміри. Використовується методологія метаантропології Н. Хамітова, вчення про буденне, граничне та метаграничне буття людини. Для осмислення аспектів особистісного діалогу між викладачем та студентом методологічно плідним видався підхід М. Бубера, який вдало аналізує специфіку комунікативної системи «Я-Ти», що приводить до взаєморозуміння та конструктивної співтворчості, а також «Я-Воно» як комунікативної системи об’єктивації Іншого та світу за відсутності особистісного діалогу. Пропонується авторська концепція харизми викладача, у рамках якої усвідомлюється екзистенціально-тілесна, екзистенціально-особистісна та екзистенціально-комунікативна харизма викладача, що проявляються у процесі спілкування зі студентами.

Посилання

Андрущенко В. П. Освіта в стратегії розбудови організованого суспільства. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис № 4 (70). 2002. С. 5–12.

Андрущенко В. П. Філософія освіти ХХІ століття: пошук пріоритетів. Філософія освіти № 1. 2005. С. 5–17.

Крилова С. А. Краса людини: особистість, сім’я, суспільство (соціально- філософський аналіз): монографія. Ніжин: Аспект- Поліграф. 2012. 344 с.

Хамітов Н. В., Крилова С. А. Людина і культура. Словник. Філософська антропологія. Філософія культури. Культурологія. Київ: КНТ. 2022. 295 c.

Хамітов. Н. В. Філософська антропологія: актуальні проблеми. Від теоретичного до практичного повороту. 4-е видання, виправлене і доповнене. Київ: КНТ. 2022. 405 c.

Хамітов Н., Крилова. С. Філософська освіта і наука в Україні: відповіді на нові виклики глобалізації ХХІ століття. Європейські педагогічні студії. № 5-6, 2015. С. 95-111.

Хамітов Н. В., Крилова С. А. Філософський словник: людина і світ. Київ : КНТ, 2007. 196 с.

Бубер М. Я и Ты. URL: https://royallib. com/book/martin_buber/ya_i_ti.html (дата звернення 21.01.2023)

Вебер М. Хозяйство и общество: очерки понимающей социологии. Том 1. Социология. 2016. URL: https://coollib.com/b/392288-maks-veberhozyaystvo- i-obschestvo-ocherki-ponimayuscheysotsiologii/ read (дата звернення 17.01.2023)

Сухомлинський В. Сердце отдаю детям. URL: https://royallib.com/book/suhomlinskiy_v/serdtse_ otdayu_detyam.html (дата звернення 15.01.2023)

Хамитов. Н., Крылова С., Розова Т., Минева С., Лютый Т. Философская антропология. Словарь. К: КНТ, 2020. 472 с.

Clark W. Academic Charisma and the origins of the research of the university. Chicago, Ltd., London: The University of Chicago Press. 2007. 576 p.

Coats W. D., Swierenga L. // The Journal of Educational Research Student Perceptions of Teachers: A Factor Analytic Study Vol. 65, № 8. (Apr., 1972), pp. 357–360 URL: https://www.jstor.org/stable/27536307 (дата звернення 17.01.2023)

Donald H., Naftulin M. D., John E. Ware, Jr., and Frank A. Donnelly The Doctor Fox Lecture: a paradigm of Educational Seduction. // Journal of Medical Education № 48(7). 1973, pp. 630–635. URL: https://romanfrigg.org/wp-content/uploads/links/Dr_Fox_Lecture (дата звернення 19.01.2023)

Houpert C. Charisma On Command: Inspire, Impress, and Energize Everyone You Meet. Create Space Independent Publishing Platform, South Carolina. US: 2014, 238 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-01

Номер

Розділ

ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ