PHENOMENOLOGICAL MEASUREMENTS OF EDUCATIONAL ACTIVITY

Authors

  • Irina KUZNETSOVA

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.4(87).04

Keywords:

phenomenological measurements of educational activity, cognition, joint cognitive activity, intentionality, interactivity, intersubjectivity, competence, communication.

Abstract

The article is concerned with the structure of phenomenological measurements of educational activity. A new formulation of the problem is introduced. A transition is being made from considering the phenomenological space of consciousness to the implementation of phenomenological structures in the objectifications of educational activity. Intentionality, interactivity and intersubjectivity are introduced into consideration. The role of intentionality, interactivity and intersubjectivity is manifested in the formation of joint cognitive activity. The significance of phenomenological structures for improving the efficiency of cognitive activity and the formation of research competencies is being investigated. The role of intentionality, interactivity and intersubjectivity in the formation of cognition as a collective network activity is revealed. The importance of phenomenological structures for the formation of social competencies that regulate participation in scientific discourse, discussion of problems, scientific discussion and communications is considered. The role of phenomenological structures for activating cognitive activity and increasing its effectiveness is revealed. The potential of the methodological application of phenomenological measurements of educational activity to increase interest in the study of theoretical disciplines is revealed. The significance of the influence of phenomenological structures used in educational activities on the development of cognitive abilities and the formation of a new understanding of the possibilities of applying the results of studying theoretical disciplines in the professional activities of a future specialist is revealed.

References

Башкір, О. І. (2019). Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі. Педагогіка та психологія, 60, 33-44. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.2539319

Богачов, А., Вахтель, А., Кебуладзе, В., Терлецький, В. (2020). Гусерлеві феноменологічні осяяння в українському викладі. Філософська думка, 1, 135-138.

Дольська, О. О., Хун, Ф. (2021). Феноменологічно-епістемологічний вимір суб’єктивації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (63), 47-56. URL: https://doi.org/10.26565/2306-6687-2021-63-06

Карівець, І. (2012). Діалогічна і трансцендентальна інтерсуб’єктивність. Наукові записки Національного університету Острозька академія. Сер.: Філософія, (11), 374-384.

Кебуладзе, В. І. (2013). Поняття досвіду у творах Гусерля. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Філософія. Політологія, 3(113), 48-54.

Крижановська, Т. О. (2013). Інтерсуб’єктивність як тема феноменологічної та екзистенційної думки. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету : [збірник]. Вип. 18. Одеса: Фенікс, 112-115.

Махінова, М. В. Інтерактивний підхід при читанні лекцій. URL: http://www.rusnauka.com/31_PRNT_2010/Pedagogica/73210.doc.htm

Мулярчук, Є. (2019). Філософія і педагогіка покликання : монографія. Київ: Дух і літера, 344.

Наконечна, М. М., Міняйло, С. Р. (2018). Інтерсуб’єктність та мотиваційна сфера в юнацькому віці. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології», (39), 185-194. URL: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-39.185-194

Рубанець, О. М. (2018). Когнітивна комунікація. Мультиверсум. Філософський альманах, 5-6, 87-99.

Рубанець, Олександра. (2021). Мережевий освітній простір. Вища освіта України, 4, 39-46.

Сабадош, Ю. Г. (2020). Інтерактивні лекції розвитку самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Фізико-математична освіта: науковий журнал, 1(23), 60-64. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-023-1-2-009

Філіпович, В. М., Дем’яненко, Ю. О. (2020). Освітнє середовище як одна з умов становлення сучасного фахівця. Гуманітарна наука XXI століття: сучасні виклики в галузі права, освіти, соціальних та поведінкових наук: матеріали заочної міжнар. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 06 листопада. 2020 р.) / гол. ред.: О. М. Тогочинський; Академія Державної пенітенціарної служби. Чернігів: Академія ДПтС, 209-212.

Published

2023-05-01

Issue

Section

EDUCATION PHILOSOPHY OF THE XXI CENTURI: SEARCH FOR PRIORITIES