PROJECT TOOLS IN EDUCATION: CRITERIA OF EFFECTIVENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).05

Keywords:

academic social responsibility, higher education, the war in Ukraine, cultu re of academic social responsibility

Abstract

The article is dedicated to providing a general overview of students’ project activity and justifying criteria for assessing the effectiveness of this activity. Designing in education can be considered as a means of organizing the teacher’s activities and as practical student activity. The paper proposes to consider the assessment of students’ project activity from various aspects: product (materialized objective result), process (project execution work), project presentation, and project defense. The project provides each student with the opportunity to construct their own educational trajectory du ring its execution. The advantages of applying this educational technology are demonstrated, indicators are highlighted, and levels of assessing the effectiveness of student projects are described.

References

Бондаренко, О., Алєксєєва, Г., Горбатюк, Л., Антоненко, О., Кравченко, Н., & Овсянніков, О. (2023). Із досвіду: розвиток інформатичних компетенцій школярів початкової школи з використанням методу проєктів на уроках інформатики. Молодь і ринок, № 9, с. 97–103. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.291102.

Герлянд, Т. М. (2016). Проектні технології навчання у професійній освіті: сутність та змістове наповнення. Теорія і методика професійної освіти. С. 23–25. URL: http://tmpo.ivet-a.science/images/Vol._10/16_tmpo_10_gerliand.pdf.

Кизенко, В. І. (2021). Теоретико-методологічні засади проєктування змісту варіативного навчання у закладах загальної середньої освіти [автореф. дис. ... д-ра пед. наук, Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки].

Кільдеров, Д. Е. (2018). Теоретичні і методичні засади забезпечення якості підготовки майбутніх учителів технологій на основі інтегрованого навчання [автореф. дис. д-ра пед. наук, Вінниц. держ. пед. ун-т ім. Михайла Коцюбинського].

Ковальчук, М. О. (2023). Особливості використання проєктного методу під час вивчення освітньої компоненти «Розробка мобільних застосунків». Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, № 2, с. 228–244. https://doi.org/10.35433/pedagogy.2(113).2023.228-244.

Мироненко, І. В. (2023). Упровадження методу проєктів як засобу реалізації діяльнісного підходу в освітньому процесі з біології. Вересень, № 98, с. 48–59. https://doi.org/10.54662/veresen.3.2023.04.

Онопрієнко, О., & Скворцова, С. (2023). Дидактико-методичні домінанти проєктування навчальної діяльності учнів на уроці математики. New Inception, 3–4, с. 13–21. https://doi.org/10.58407/NI.22.3-4.1.

Bűlent, A., & Stoller, F. (2005). Maximizing the benefits of project work in foreign classrooms. English Teachers Forum, No. 43 (4), pp. 10–21.

Patton, A. (2012). Work that matters. The teacher’s guide to project-based learning. Paul Hamlyn Foundation, p. 102. URL: https://www.innovationunit.org/wp-content/uploads/2017/04/Work-That-Matters-Teachers-Guide-to-Project-based-Learning.pdf.

Hutchinson, T. (1988). Project Work (I III). Oxford University Press, p. 87.

Published

2024-10-15

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION