ADVANTAGES AND DISADVANTAGES OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES IN THE MODERN EDUCATIONAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).10

Keywords:

artificial intelligence, educational process, educational technologies, personalized learning, adaptive learning

Abstract

The work examines the influence of artificial intelligence technologies on modern education. The concept of artificial intelligence is presented and the role of this technology in modern society is noted. The evolution of the use of artificial intelligence in education is considered, starting from the stage of creating assistant programs and ending with modern generative language models. The main areas of application of artificial intelligence in the modern educational process are highlighted. The author refers to them the areas related to the implementation of the concept of personalized learning, the generation of educational content, intellectual assistants, the automation of performance evaluation procedu res within the framework of performance control, automated proctoring systems. The peculiarities of the use of artificial intelligence in each of these areas are analyzed, their advantages and disadvantages are noted. A number of general problems related to the introduction of artificial intelligence into the educational process are highlighted, some recommendations for their solution are offered.

References

Візнюк, І. М., Буглай, Н. М., Куцак, Л. В., Поліщук, А. С., & Киливник, В. В. (2021). Використання штучного інтелекту в освіті. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, С. 14–22.

Дворжак, В. В., & Талах, М. В. (2022). Глибинне навчання для комп’ютерного зору. Ч. 1. Чернівці: Технодрук, 271 с.

Доценко, C. І., Харченко, В. С., Морозова, О. І., Русинські, А., & Доценко, С. О. (2023). Еврістична самоорганізація представлення та формування знань та правил логічних виведень: аналіз в контексті безпечного та пояснюваного штучного інтелекту. Інтелектуальні кібернетичні системи: еволюція принципів, теорій та безпекових технологій: кол. моногр. Міністерство освіти і науки України, НАУ М. Є. Жуковського «ХАІ». Київ: Видавництво «Юстон», С. 261–284.

Мар’єнко, М., Коваленко, В. (2023). Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізикоматематична освіта. Вип. 1 (38). С. 48–53.

Методи та системи штучного інтелекту : навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.050101 «Комп’ютерні науки» / Уклад.: А. С. Савченко, О. О. Синельніков. Київ : НАУ, 2017. 190 с.

Касілов, О., Нікітіна, Л., & Борисова, Л. (2021). Методи та системи штучного інтелекту: навч. посіб. Харків: Видавництво Точка, 221 с.

Собченко, Т. М., & Желізняк, О. А. (2023). Освітній потенціал масових відкритих онлайн курсів (МООС) у становленні фахівця. Науковий журнал Хортицької національної академії: наук. журн. Запоріжжя: Вид-во комунального закладу вищої освіти «Хортицька національна навчальнореабілітаційна академія» Запорізької обласної ради, Вип. 2 (9).

Ткаліченко, С. В. (2023). Штучні нейронні мережі: навч. посіб. Кривий Ріг, 150 с.

Ding, J., Akiki, Ch., Jernite, Ya., Steele, A. L., & Popo, T. (2023). Towards Openness Beyond Open Access: User Journeys through 3 Open AI Collaboratives. URL: http://doi.org/10.48550/arXiv.2301.08488.

Published

2024-10-15

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND ME