UKRAINE IS THE TERRITORY OF CRYSTALLIZATION OF NEW WORLD (ENVIRONMENTAL AND ETHICAL ASPECT)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.2(93).16

Keywords:

environmental education, pedagogical education, noosphere education, noospherogenesis, outlook potential of the individual, intellectual development, spirituality

Abstract

The worldview reflects the degree of ou r adequacy to the su rrounding reality, its ecological assessment, the state of ou r and public health, as elements of natu re, and an inadequate worldview leads to a decrease in moral and ethical potential, the disappearance of the concepts of honor, conscience, responsibility, weakening of the influence of education, science, cultu re, a healthy (natu rally harmonious) way of life. The expediency of the transformation of the system of upbringing, education, thinking of people, especially young people, to antici pating and predicting the futu re is indicated; the confirmed role of environmental education, noosphere education for the conscious implementation of the Laws of Natu re, the provisions of the Pedagogical Constitution of Eu rope, the Code of New Civilization, where awareness of the ecology of the soul, the inner world of man, the spiritual sphere in general, leads to a harmonious, environmentally safe, natu re-compliant existence and development.

References

Андрущенко, В. П. (2021). Cистемна діагностика освіти. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 1 (80). С. 5–12.

Андрущенко, В. П. (2023). Категорії української національної культури: філософсько-культурологічна рефлексія. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 2 (89). С. 5–17.

Бугайов, О. П., Рудько, Г. І., Білявський, Г. О., & Яцишин, О. В. (2018). Екологічна безпека людини у Всесвіті: ресурсно-енергоінформаційний аспект: у 2 т. Київ – Чернівці: Букрек. Т. 1. 544 с.

Бугайов, О. П. (2020). Кодекс нової цивілізації: основи екологічної безпеки. Київ: Видавництво «СПД Павленко». 623 с.

Бугайов, О. П., Дудар, Т. В., & Саєнко, Т. В. (2023). Екологічний простір здоров’я: усвідомлене програмування. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 3 (90). С. 36–42.

Ґенон, Р. (2020). Криза сучасного світу. Київ: Пломінь. 212 с.

Лозко, Г. (2023). Етнологія релігії: наукові статті / Галина Лозко. Миколаїв: Іліон. С. 32–43.

Саєнко, Т. В., & Дудар, Т. В. (2023). Екологічна (природовідповідна) етика Г. С. Сковороди. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 2 (89). С. 94–101.

Саєнко, Т. В. (2020). Енергоінформаційний потенціал особистості у контексті ноосферогенезу. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 3 (78). С. 33–40.

Саух, П. (2021). Вища освіта : портрет без фантазій і прикрас. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис, 1 (80). С. 13–19.

Published

2024-10-15

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING