SELF-PRESENTATION AS AN INTEGRAL ELEMENT OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF A SPECIALIST IN MUSICAL ART
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2024.3(94).06Keywords:
musical art, musical art specialist, professional activity, art of self-presentationAbstract
The article provides a theoretical analysis and comparison of approaches to defining the phenomena of “presentation” and “self-presentation”. On the basis of the study of modern theories, the peculiarities of the phenomenon of self-presentation of future specialists in musical art are considered. The term “self-presentation” has been used as a synonym for impression management to define the numerous strategies and techniques that an individual uses while creating and controlling his internal image and the impressions he presents to others. The analysis of scientific work allows us to claim that scientists revealing the essence of certain categories outline them as a new philosophical paradigm. Based on theoretical generalization, our own interpretation of the phenomenon of “self-presentation” is presented – it is an effective presentation of personal and professional qualities, experience, achievements aimed at forming a positive impression, interests, personal ideals, values, beliefs and other components of the professional activity of a music specialist.
References
Бусел, В. Т. (Уклад. і ред.). (2004). Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь: ВТФ «Перун».
Гурнєєва, Н., Видра, О. (2014) Самопрезентація як компонент професійної підготовки майбутнього вчителя технологій. Актуальні проблеми вищої педагогічної освіти, № 117, С. 104–105.
Гмиріна, С. В. (2018). Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі, № 3. С. 110–115. https://mmod.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/154.
Гребенюк, Н. Є. (1999). Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти: монографія. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського.
Goffman, E. (1959). Presentation of Self in Everyday Life Text. N. Y.: Doubleday Anchor.
Дрожжина, Н. В. (2019). Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика: навчальний підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради». Харків: Видавництво «Естет Принт». https://num.kharkiv.ua/share/books/підручник_Дрожжина_2020.pdf.
Капустюк, О. М., Пастушенко, В. С. (2005). Явище самопрезентації особистості та співвіднесення його із саморозкриттям. Бердянськ: БДПУ. http://www.bdpu.org/scientific_published/psychology_2_2005/4.
Туровська, Л.В., Василькова, Л.М. (Уклад.). (2008). Нові слова та значення: словник. Київ: Довіра.
Зязюн, І. А., Крамущенко, Л. В., Кривонос, І. Ф. та ін.; Зязюн, І. А. (Ред.). (2004). Педагогічна майстерність: підручник. (2-ге вид., допов. і перероб.) Київ: Вища школа.
Самая, Т. В. (2012). Базові засади естрадного мистецтва. Мистецтвознавчі записки, Вип. 21, С. 219–227.
Мельничук, О. С. (Ред.). (1977). Словник іншомовних слів. Київ: Головна редакція УРЕ.
Сюй, Вейвей. (2021). Методичні засади формування виконавської стабільності магістрантів музичного мистецтва у процесі вокального навчання. (Автореферат дисертації). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ.
Хмелюк, Р. И., Кузнецова, Е. А. (2003). Самопрезентація як психолого педагогічна проблема. Педагогіка вищої школи, Вип. 1, С. 49–55.
Шевчук, С. В., Клименко, І. В. (2011). Українська мова за професійним спрямуванням: підручник. (2-ге вид., виправ. і доповн.). Київ: Алерта.