FEATURES OF INTEGRATING LOCAL HISTORY INTO THE TOURISM EDUCATION SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).04

Keywords:

local history, local history research, tourism, tourism education, integration processes, digital and information technologies, geographic information systems (GIS)

Abstract

This article states that the integration of local history into the tourism education system contributes to the formation of highly qualified specialists capable of developing domestic tourism, popularizing national heritage, and adapting tourist services to modern requirements. The article emphasizes that the use of digital technologies, including geographic information systems, virtual and augmented reality, mobile applications, and online courses, enhances the effectiveness of the educational process and makes local history knowledge more accessible. This allows students to interact with regional tourist resources in an interactive format, which promotes the development of professional competencies. The authors of this work note that combining theoretical knowledge with practical expeditions, project activities, and community collaboration enables the formation of competitive specialists in the field of tourism. This approach contributes to the preservation of cultural heritage, the expansion of regional tourism opportunities, and the improvement of tourist service quality.

References

Бабарицька, В. К., Коваль, Т. В., & Устименко, Л. М. (2018). Краєзнавство і туризм : навчальний посібник. Київ : Альтерпрес.

Голованова, О. О. (2019). Краєзнавство в системі туристичної освіти: теоретико-методологічний аспект. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Геологія. Географія. Екологія», (50), 123–132. DOI: 10.26565/2410-7360-2019-50-12.

Жирак, Л. М. (2011). Туризм і краєзнавство як засіб суспільної адаптації та інтеграції дітей з особливими потребами. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, (2), 32–37.

Іванова, І. П. (2020). Інтеграція краєзнавства в освітній процес підготовки фахівців туристичної галузі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота», (2), 115–119.

Коваль, Т. В. (2017). Туристичне краєзнавство: теоретико-методологічні засади. Географія та туризм: науковий збірник, (41), 112–120.

Кузик, С. П. (2016). Краєзнавство як основа формування туристичної компетентності майбутніх фахівців. Вісник Львівського університету. Серія «Географія», (50), 212–220.

Малиновська, О. Ю. (2018). Туристичне краєзнавство як засіб розвитку пізнавальної активності студентів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Географія», (1), 89–94.

Пангелова, Н. Є. (2015). Теоретико-методичні засади туристсько-краєзнавчої роботи у вищих навчальних закладах: навчально-методичний посібник. Переяслав-Хмельницький: ФОП Лукашевич О. М.

Сокол, І. М. (2021). Роль краєзнавства у розвитку дитячо-юнацького туризму. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія «Педагогіка», (1), 215–224. DOI: 10.32453/pedzbirnyk.v1i1.294

Щука, Г. П. (2024). Теорія та методика організації краєзнавчо-туристичної роботи. Науковий вісник кафедри географії та методики її навчання, 1(1), 32–37. DOI:10.5281/zenodo.10595261

Published

2025-04-23

Issue

Section

INNOVATIVE SCIENCE AND MODERN EDUCATION