GAME AS A TOOL FOR STRENGTHENING SOCIAL AND COMMUNICATION SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).09Keywords:
game, competence, communication skills, socio-economic conditions, verbal means, non-verbal meansAbstract
During the period of reform and transformation of the education system, it is relevant to search for new ways of forming children’s competencies corresponding to the current conditions. Among the key competencies, speech is distinguished, which is manifested in the child’s ability to produce his knowledge using verbal and non-verbal means. The formation of communicative abilities is important for establishing social ties. Children today live in rather difficult socio-economic conditions, caused by the turn of the eras and, accordingly, a change in worldview, a reassessment of the system of values, and disharmony of the ties of the individual with society. All this affects the child, because the lack of his own life experience forces him to accept the rules, life guidelines and priorities that are common in the adult world. According to the Basic Component of Preschool Education, adopted in 2021, in the educational direction “Child Speech” speech competence combines phonetic, lexical, grammatical, dialogic, and monological components and demonstrates their interdependence and interdependence. At the same time, communicative competence is represented through the child’s ability to communicate with peers and adults in various forms of constructive interaction, as well as maintaining partnership relationships. At the same time, it is worth noting that the spread of computerization and media in the use of children limits children’s direct communication, which leads to inhibition of speech activity. In the educational process of educational institutions, play activities are the leading activity for harmonious interaction of the child with himself and teachers and tutors. During children’s communication with each other in the game, situations constantly arise that require coordination of actions, a tolerant attitude towards other people, and the ability to communicate without conflict, therefore the problem of the child’s implementation of social and communicative skills in game activities becomes particularly important.
References
Артемова, Л. (1993). Відображення знань дітей у спільних іграх. Дошкільне виховання. № 9 (386). С. 10.
Берн, Е. (2007). Ігри, у які грають люди. Київ : Книжковий Клуб. С. 13–33.
Денисенко, О.І. (2012). Розвиток навичок комунікабельності у дітей дошкільного віку. Черкаси : ЧОІПОПП ЧОР. 32 с.
Нещерет, О.І. (2004). Психологія мовленнєвої діяльності : навчально- методичний посібник. Ніжин. 86 с.
Новий тлумачний словник української мови (у трьох томах). (2006). Том 1. Укладачі: В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ : Вид- во «АКОНІТ». 926 с.
Піроженко, Т.А. (2003). Психічний розвиток дитини дошкільного віку: досвід роботи сучасного дошкільного навчального закладу.-2-е вид., стереот. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД,2003. 168 с.
Русова, С. (1996). Дошкільне виховання. Вибрані педагогічні твори : Київ : Освіта. С. 34–185.
Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів. (2015). За ред. Л. В. Батліної. Тернопіль : «Мандрівець», 200 с.
Смирнова, О.О. (2008). Формування комунікативної компетентності у дітей дошкільного віку. Вихователь дошкільного загальноосвітнього закладу. № 1/2008. М., 2008. С. 58–65.
Сервуля, К. (2020). Формування соціально-комунікативної компетентності дітей старшого віку в процесі ігрової діяльності. Кваліфікаційна робота. Херсон. URL: https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/11708/Servulya_ped_2020.pdf?
Сухомлинський, В.О. (1977). Серце віддаю дітям. Вибрані твори у 5-ти т. Т. 3. Київ : Рад. Школа. 670 с.