ГРА ЯК ІНСТРУМЕНТ ПОСИЛЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2025.1(96).09

Ключові слова:

гра, компетентність, комунікативна навичка, соціально-економічні умови, вербальні засоби, невербальні засоби

Анотація

На сучасному етапі в період реформування та трансформації системи освіти актуальним є пошук нових шляхів формування компетентностей дітей відповідних нинішнім умовах. Серед ключових компетентностей виокремлюють мовленнєву, що виявляється в здатності дитини продукувати свої знання за допомогою вербальних і невербальних засобів. У цьому аспекті важливу роль відіграє формування комунікативних здібностей задля налагодження соціальних зв’язків. Сучасні діти зростають у непростих соціально-економічних реаліях, спричинених переходом між епохами, що призводить до змін у світогляді, переосмислення цінностей та розладу у взаємозв’язках між особистістю й суспільством. Усе це позначається на дитині, адже через брак власного життєвого досвіду вона змушена засвоювати ті правила, орієнтири та пріоритети, які домінують у світі дорослих. Згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим у 2021 році, у межах освітнього напряму «Мовлення дитини» мовленнєва компетентність розглядається як цілісна система, що інтегрує кілька ключових складників: фонетичний, який відповідає за правильну вимову звуків; лексичний, що охоплює запас слів і їх розуміння; граматичний, пов’язаний із правильним використанням мовних конструкцій; а також діалогічний і монологічний, що відображають уміння вести розмову та висловлювати власні думки послідовно. Ці складники не лише взаємопов’язані, а й взаємозумовлені, формуючи основу для ефективного опанування мовлення в дошкільному віці. Комунікативна компетентність, своєю чергою, проявляється через здатність дитини налагоджувати конструктивну взаємодію з однолітками та дорослими. Вона містить уміння спілкуватися в різноманітних ситуаціях, підтримувати партнерські відносини, виявляти ініціативу в діалозі та адаптуватися до потреб співрозмовника. Ця компетентність є не просто технічним умінням, а відображенням соціальної зрілості дитини, її готовності до співпраці та взаєморозуміння в колективі. Проте сучасні реалії вносять певні виклики в розвиток мовленнєвих і комунікативних навичок. Дедалі більша комп’ютеризація, широке використання медійних засобів і гаджетів серед дітей дошкільного віку значно скорочують можливості для живого, безпосереднього спілкування. Замість активної взаємодії з іншими людьми діти дедалі частіше занурюються у віртуальний світ, що може призводити до затримок у розвитку мовленнєвої діяльності. Обмеження реальних соціальних контактів гальмує формування навичок висловлювання думок, сприйняття невербальних сигналів і розвитку емоційної чутливості, які є невід’ємними для повноцінного мовленнєвого поступу. Так, надмірна залежність від технологій створює бар’єри на шляху до гармонійного розвитку комунікативних здібностей у ранньому віці. В освітньому процесі закладів освіти для злагодженої взаємодії дитини між собою та вчителями, тьюторами провідною є ігрова діяльність. Під час спілкування дітей між собою в грі повсякчас виникають ситуації, що вимагають узгодження дій, толерантного ставлення до інших людей, уміння безконфліктно спілкуватися, тому проблема реалізації дитиною соціально-комунікативних навичок в ігровій діяльності набуває особливої значущості.

Посилання

Артемова, Л. (1993). Відображення знань дітей у спільних іграх. Дошкільне виховання. № 9 (386). С. 10.

Берн, Е. (2007). Ігри, у які грають люди. Київ : Книжковий Клуб. С. 13–33.

Денисенко, О.І. (2012). Розвиток навичок комунікабельності у дітей дошкільного віку. Черкаси : ЧОІПОПП ЧОР. 32 с.

Нещерет, О.І. (2004). Психологія мовленнєвої діяльності : навчально- методичний посібник. Ніжин. 86 с.

Новий тлумачний словник української мови (у трьох томах). (2006). Том 1. Укладачі: В.В. Яременко, О.М. Сліпушко. Київ : Вид- во «АКОНІТ». 926 с.

Піроженко, Т.А. (2003). Психічний розвиток дитини дошкільного віку: досвід роботи сучасного дошкільного навчального закладу.-2-е вид., стереот. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД,2003. 168 с.

Русова, С. (1996). Дошкільне виховання. Вибрані педагогічні твори : Київ : Освіта. С. 34–185.

Світ дитинства: комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів. (2015). За ред. Л. В. Батліної. Тернопіль : «Мандрівець», 200 с.

Смирнова, О.О. (2008). Формування комунікативної компетентності у дітей дошкільного віку. Вихователь дошкільного загальноосвітнього закладу. № 1/2008. М., 2008. С. 58–65.

Сервуля, К. (2020). Формування соціально-комунікативної компетентності дітей старшого віку в процесі ігрової діяльності. Кваліфікаційна робота. Херсон. URL: https://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/11708/Servulya_ped_2020.pdf?

Сухомлинський, В.О. (1977). Серце віддаю дітям. Вибрані твори у 5-ти т. Т. 3. Київ : Рад. Школа. 670 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Номер

Розділ

ЧАС РЕФОРМ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ