PERSPECTIVES OF MANAGEMENT OF THE DEVELOPMENT OF ADULT EDUCATION IN THE CONDITIONS OF THE MILITARY AND POST- WAR STATE OF UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).07

Keywords:

management, adult education, educational institutions, adult education center, wartime and postwar state, financing.

Abstract

The article examines the theoretical and applied aspects of improving the system of personnel training within the framework of adult education. Prospects for the development of existing and introduction of new organizational and legal forms that can ensure the construction of an effective model of this important type of educational activity in connection with the consequences of the invasion of Ukraine by the Russian aggressor are considered. The application of a number of management models is characterized, in particular, the creation of adult education centers on the basis of existing educational institutions, on the basis of legal entities that carry out their activities in the social and industrial spheres, at the regional level in the system of territorial communities, as well as in the form of intercommunal associations. Proposals for the application of a wider range of approaches in the financing of adult education are provided: a scheme for the application of a kind of "mortgage" form of financing with the involvement of various financial institutions: banks, credit unions, specialized trust funds is shown. The main components that should be inherent in the specified models and methodological factors that determine the functions and powers of the proposed management structures in the conditions created as a result of aggression have been analyzed.

References

Боярська-Хоменко А. В. (2019). Освіта дорослих в країнах Центральної та Східної Європи: ретроспективний аналіз: монографія. Харків: ХНПУ, Мітра. 376 с.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану»: Постанова Верховної Ради України від 31.05.2022 № 2286-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2286-20#Text (дата звернення: 15.07.2022).

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України» від 21.04.2022 № 2217-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2217-20#Text (дата звернення: 11.07.2022). 4. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). URL: https://www.osvita-konotop.gov.ua/zakon-ukra%D1%97ni-vid-05-09-2017-2145-viii-pro-osvitu.html (дата звернення: 07.07.2022).

Закон України «Про особливості місцевого самоврядування на час воєнного стану» від 12.05.2022 № 2259-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2259-№20Text (дата звернення: 09.07. 2022).

Лук’янова Л. Б. (2021). Розвиток освіти дорослих в Україні: здобутки й інноваційні задуми // Освіта і суспільство. №1,2. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2217/ (дата звернення: 08.07. 2022).

Любарець В. В. (2016). Кар’єра у контексті соціально-професійної мобільності // IІІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих науковців, аспірантів та студентів «Соціально-професійна мобільність в умовах сучасної освіти» / Вища Лінгвістична школа (м. Ченстохово, Польща); Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова; Київський національний університет імені Т.Г. Шевченка; Національний авіаційний університет; Київський університет імені Бориса Грінченка; Київський механіко-технологічний коледж. Київ. С 27–30.

Проект Закону про навчання та освіту дорослих від 28.02.2022 № 7039-1. (2022). URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI07158A (дата звернення: 08.07. 2022).

Сорока Н. (2020). Освіта дорослих як суспільна відповідальність та інвестиції в майбутнє. URL: https://www.hsa.org.ua/blog/osvita-doroslyh-yak-suspilna-vidpovidalnist-ta-investytsiyi-v-majbutnye/ (дата звернення: 09.07.2022).

Терентьєва Н. О. (2018). Особливості виокремлення тенденцій розвитку освіти дорослих в європейському освітньому просторі // Серія «Педагогічні науки». Вісник Черкаського університету. Черкаси. № 1. С.116–121.

Published

2023-05-02

Issue

Section

PERIOD OF CHANGE: EDUCATION PROCESS METHODOLOGY AND METHOD