ПЕРСПЕКТИВИ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УМОВАХ ВОЄННОГО ТА ПІСЛЯВОЄННОГО СТАНУ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).07

Ключові слова:

управління, освіта дорослих, заклади освіти, центр освіти дорослих, воєнний та післявоєнний стан, фінансування.

Анотація

У статті розглянуто теоретичні та прикладні аспекти вдосконалення системи підготовки кадрів у галузі освіти дорослих. Розглянуто перспективи розвитку діючих та впровадження нових організаційно-правових форм, що можуть забезпечити побудову ефективної моделі цього важливого виду освітньої діяльності у зв'язку з наслідками вторгнення в Україну російського агресора. Схарактеризовано застосування низки управлінських моделей, зокрема створення центрів освіти дорослих на базі закладів освіти, юридичних осіб, що здійснюють свою діяльність у соціальній та виробничих сферах, на регіональному рівні в системі територіальних громад, а також у формі міжгромадних об'єднань. Надано пропозиції щодо застосування більш широкого спектру підходів у фінансуванні освіти дорослих: показано схему застосування своєрідної «іпотечної» форми фінансування із залученням різних фінансових установ: банків, кредитних спілок, спеціалізованих трастових фондів. Проаналізовано основні складові зазначених моделей та методологічні чинники, які визначають функції та повноваження запропонованих управлінських структур в умовах, що склалися в результаті російської агресії.

Посилання

Боярська-Хоменко А. В. (2019). Освіта дорослих в країнах Центральної та Східної Європи: ретроспективний аналіз: монографія. Харків: ХНПУ, Мітра. 376 с.

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану»: Постанова Верховної Ради України від 31.05.2022 № 2286-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2286-20#Text (дата звернення: 15.07.2022).

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання правового режиму на тимчасово окупованій території України» від 21.04.2022 № 2217-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2217-20#Text (дата звернення: 11.07.2022). 4. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). URL: https://www.osvita-konotop.gov.ua/zakon-ukra%D1%97ni-vid-05-09-2017-2145-viii-pro-osvitu.html (дата звернення: 07.07.2022).

Закон України «Про особливості місцевого самоврядування на час воєнного стану» від 12.05.2022 № 2259-IX. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2259-№20Text (дата звернення: 09.07. 2022).

Лук’янова Л. Б. (2021). Розвиток освіти дорослих в Україні: здобутки й інноваційні задуми // Освіта і суспільство. №1,2. URL: https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2217/ (дата звернення: 08.07. 2022).

Любарець В. В. (2016). Кар’єра у контексті соціально-професійної мобільності // IІІ міжнар. наук.-практ. конф. молодих науковців, аспірантів та студентів «Соціально-професійна мобільність в умовах сучасної освіти» / Вища Лінгвістична школа (м. Ченстохово, Польща); Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова; Київський національний університет імені Т.Г. Шевченка; Національний авіаційний університет; Київський університет імені Бориса Грінченка; Київський механіко-технологічний коледж. Київ. С 27–30.

Проект Закону про навчання та освіту дорослих від 28.02.2022 № 7039-1. (2022). URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI07158A (дата звернення: 08.07. 2022).

Сорока Н. (2020). Освіта дорослих як суспільна відповідальність та інвестиції в майбутнє. URL: https://www.hsa.org.ua/blog/osvita-doroslyh-yak-suspilna-vidpovidalnist-ta-investytsiyi-v-majbutnye/ (дата звернення: 09.07.2022).

Терентьєва Н. О. (2018). Особливості виокремлення тенденцій розвитку освіти дорослих в європейському освітньому просторі // Серія «Педагогічні науки». Вісник Черкаського університету. Черкаси. № 1. С.116–121.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-02

Номер

Розділ

ЧАС РЕФОРМ: МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ