TRANSCARPATIAN UNIVERSITIES AND THEIR ROLE IN SAVING OF PEDAGOGICAL STAFF OF UKRAINE IN TIME OF EVACUATION

Authors

  • Galyna KOZLAKOVA
  • Oksana KOVALENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2022.3(86).08

Keywords:

університети Закарпаття, допомога адміністрації, внутрішньо переміщені особи, переселенці, викладачі, учителі, педагоги, навчальний процес, спілкування учасників, евакуація, дистанційна освіта.

Abstract

An article is devoted to analyze of social, technical, pedagogical and living problems that had place in time of removing and living of pedagogical personal in hostels of Transcarpatian region universities. This is underline an important role in decision of these problems of Rectors and Managers of Ughgorod National University, Mukachev State University and Transcarpatian Hungary Institute named after Ferenc Rakotci II. It is very important to say about the real financial help for educators and members of their families that was makes by society and government organizations of Hungary. The publications in regional newspaper “Karpatian objective” were devoted to all events that connected with removing educators during March-June 2022 year. The Authors represent short historical information about these universities and specific of their activity during work with removing pedagogic personal and children/ That is necessary to reply that during long time living in Transcarpation region educators had possibility to organize on-line lessons and lectures with students of their universities which were removed to other regions of Ukraine and abroad. For these purposes they were defined special auditoriums, Internet-connection other technical means, that give possibilities for education, participation in department sessions and control of results of training, referees and exams. The experience of distant education that had got in 2021 year during the Covid-2019 quarantine was successfully used now when it was declared the war state in Ukraine in 2022. Analyze of social and pedagogical problems that had placed in time of changing conditions of work and communication of educators and students had shown a real active mobility of all participants of educational process and their willing of safety the main fixtures and quality of Ukrainian system of higher education.

References

Козлакова Г. О. Організація науково-освітніх заходів в умовах дистанційних комунікацій // Вища освіта України. 2022. № 1–2. С. 57–62.

Козлакова Г. О., Коваленко О. М. та ін. Дистанційна вища технічна освіта в умовах карантину // Вища освіта України. 2020. № 2. С. 67–74.

Історичний огляд розвитку вищої освіти в Україні: Метод. реком. для магістрантів / Уклад. Г. О. Козлакова, О. М. Коваленко. Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2019. 56 с.

Копинець Вікторія. 650 біженців знайшли прихисток у гуртожитках Закарпатського угорського інституту ім. Ф. Ракоці // Карпатський об’єктив. 2022. № 11(447), 11 березня. С. 5.

За допомогою угорських партнерів у краї розробляється концепція з розміщення тимчасово переселених українців // Карпатський об’єктив. 2022. № 20(456), 2 червня. С. 2.

Закарпатський угорський інститут отримав акредитацію міжнародного рівня на п’ять років // Карпатський об’єктив. 2022. № (453), 12 травня. С. 5.

Новий довідник для вступників до ВНЗ I, II, III, IV рівнів акредитації 2011–2012 / за заг. ред. канд. екон. наук В. Спиваковського. 12-те вид. Київ: ПФ «МУВЦ Гранд-ЕКСПО», 2011. С.134–137.

Сайт Ужгородського національного університету. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/news/uzhnu-pid-chas-voyennogo-stanu.htm

Сайт Мукачівського державного університету. URL: https://msu.edu.ua/slovo-rektora/

Сайт Закарпатського Угорського інституту. URL: www.kmf.uz.ua

Published

2023-05-02

Issue

Section

HUMANIZATION OF EDUCATION AND TRAINING