EDUCATION BETWEEN TEMPORES OF CENTURIES. SCIENTIFIC FORECAST OR A NEW PHILOSOPHICAL FUTUROLOGY

Authors

  • Viktor ANDRUSHCHENKO

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).01

Keywords:

man, culture, science, education, work, history, future society, futurology of education.

Abstract

Since the formation of human as "homo sapiens", society has been trying to teach children, to educate them in the ability to live and work independently. Therefore, the older generations pass on to children their historically accumulated and own experience, knowledge and culture, and form fundamental competencies and values in accordance with historical time. The process of introducing a child into society is called "socialization", and its main mechanism is recognized as a special institution - "education". Since then and to nowadays, there have been heated debates about education. There seems to be no unanimous answer of society to the eternal question - "what teach and how to teach?" And although most analysts, scientists, educators, ordinary citizens and civic activists are convinced that education should prepare a person for life, and that is why - to form his physical and spiritual nature, which would allow him to live humanely. So, the debate continues. It is also characteristic that the subject field of discourse includes not only the current problems of education, but also its contours in the future. And this is understandable. Human does not live so much today as he experiences the future (as the present), he tries to prepare his children and grandchildren for life in it. The same future awaits humanity, what education should become in order to provide a comfortable life in it for the representatives of the new and new generations.

References

Ферґюсон Ніл. Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки / пер. з англ. Катерина Диса. Київ: Наш Формат, 2020. 144 с.

Попович М. Бути людиною. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2011. 223 с.

Сенека. Моральні листи до Луцілія. Львів: Апріорі, 2020. 552 с.

Кремень В. Феномен інновації: освіта, суспільство, культура. Київ: Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Андрущенко В., Андрущенко Т., Савельєв В. Цивілізація культури. Київ: «МП Леся», 2017. 580 с.

Харарі Ю. Н. Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього / пер. з англ. Ярослава Лебеденка. 2-е вид. Харків: КСД, 2018. 544 с.

Фукуяма Ф. Витоки політичного порядку. Від прадавніх часів до Французької революції. Київ, 2018. 576 c.

Фукуяма Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від промислової революції до глобалізації демократії. Київ, 2019. 608 c.

Андрущенко В. Світанок Європи. Проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. Київ: Знання України, 2015. 1099 с.

Published

2023-05-02

Issue

Section

HEAD EDITOR PAGE