ОСВІТА В МІЖЧАССІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.3(82).01Ключові слова:
людина, культура, наука, освіта, праця, історія, майбутнє суспільство, футурологія освіти.Анотація
З часів становлення людини як «homo sapiens» суспільство намагається навчати дітей, виховати у них здатність до самостійного життя та праці. Задля цього старші покоління передають дітям історично накопичений та власний досвід, знання і культуру, формують відповідно до історичного часу фундаментальні компетенції та цінності. Процес введення дитини у соціум отримав назву «соціалізації », а її основним механізмом визнано особливий інститут – «освіта ». З тих пір і до наших днів навколо освіти точаться гострі дискусії. На вічне запитання – «чому навчати і як навчати?» – у суспільстві, здається, одностайної відповіді немає. І хоча більшість аналітиків, науковців, педагогів- практиків, пересічних громадян і громадських активістів переконані, що освіта має готувати людину до життя, а для цього – формувати її фізичне та духовне єство, які б дозволили їй жити людським чином, дискусії не вщухають. Характерним є й те, що в предметне поле дискурсу входять не тільки сьогоденні проблеми освіти, але й її контури в майбутньому. І це зрозуміло. Людина не стільки живе сьогоднішнім днем, скільки переживає майбутнє (як сучасне), намагається підготувати до життя в ньому своїх дітей і онуків. То ж яке майбутнє очікує на людство, якою має стати освіта, щоб забезпечити комфортне життя в ньому представникам нового і новітнього поколінь?
Посилання
Ферґюсон Ніл. Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки / пер. з англ. Катерина Диса. Київ: Наш Формат, 2020. 144 с.
Попович М. Бути людиною. Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2011. 223 с.
Сенека. Моральні листи до Луцілія. Львів: Апріорі, 2020. 552 с.
Кремень В. Феномен інновації: освіта, суспільство, культура. Київ: Педагогічна думка, 2008. 472 с.
Андрущенко В., Андрущенко Т., Савельєв В. Цивілізація культури. Київ: «МП Леся», 2017. 580 с.
Харарі Ю. Н. Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього / пер. з англ. Ярослава Лебеденка. 2-е вид. Харків: КСД, 2018. 544 с.
Фукуяма Ф. Витоки політичного порядку. Від прадавніх часів до Французької революції. Київ, 2018. 576 c.
Фукуяма Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від промислової революції до глобалізації демократії. Київ, 2019. 608 c.
Андрущенко В. Світанок Європи. Проблема формування нового вчителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. Київ: Знання України, 2015. 1099 с.