REGULARITIES OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND THEIR ROLE IN THE PATTERNING OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).09Keywords:
educational process, pedagogical regularity, educational technology, subjects of training, receptions and methods.Abstract
We set a task to analyze the pedagogical regularities that affect the course of the educational process, and hence the formation of educational technology in this article. Educational technology is a holistic algorithm of the organization of effective acquiring of knowledge, skills and abilities, which is characterized by the optimal combination of basic educational components (subjects, content, techniques and methods, forms and means). It is of paramount importance to take into account the requirements of scientific organization, preservation and strengthening the health of the subjects of training ensures the achievement of the planned educational results. Because the content, techniques and methods, forms of learning are important components in the educational process. As the result stable and significant relationships (pedagogical patterns) obviously affect the effectiveness of learning. Therefore, it is important to single out among currently established pedagogical patterns those that most significantly affect students’ learning process. Outstanding Ukrainian teachers such as K. Ushinskyi, V. Sukhomlinskyi, S. Goncharenko researched and revealed pedagogical regularities that connect the content and methods, content and forms of education, etc. The task of this article is to summarize the results of their research and show the impact of their established regularities in the patterning of learning technologies.
References
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 374 с.
Крива забування Еббінгауза. URL: https:// uk.wikipedia.org/wiki/
Левківський Б. Підвищення педагогічної майстерності викладачів вищих навчальних закладів // Вища школа. 2005. № 3. С. 55–58. 4. Огієнко І. Українська культура. Київ, 1919.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи. URL: zakonomirnosti_ pedagogichnogo_protsesu.htm
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. Т. 3. Київ: Радянська школа, 1977. 670 с.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори: у 5 т. Т. 4. Київ: Радянська школа, 1977. 638 с.
Сучасні технології навчання у вищій школі. URL: http://library.kr.ua/elib/strelnikov/posibnyk- Strelnikov.pdf.
Ушинський К. Д. Вибр. пед. твори. Т. 2. Київ: Радянська школа, 1983. 359 с.
Фіцула М. М. Педагогіка: навчальний посібник для студентів вищих педагогічних закладів освіти. Київ, 2002. 528 с.