ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВОГО ДИСКУРСУ ЯК ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.2(89).05Ключові слова:
науковий дискурс, пізнавальний процес, пізнавальні комунікації, інтерактивні методи, сумісна пізнавальна діяльність, інтерсуб’єктивність, актор, суб’єкт, онтологія.Анотація
У статті розглядаються питання організація наукового дискурсу як пізнавальної діяльності. Показано, як на основі застосування інтерактивних і комунікативних методів формується сумісна пізнавальна діяльність. Інтерактивні пізнавальні комунікації створюють активне середовище для обговорення наукової проблеми. Розкривається роль викладача як організатора наукового дискурсу. Виявляється значення контролюючої, експертної та консультативної функцій для сумісної пізнавальної взаємодії учасників обговорюваної проблеми. Розглядається значення переходу до розгляду наукової проблеми на рівні онтології. Онтологія має велике значення для розгляду філософських проблем і формування філософської рефлексії. Виявляється значення імплементації філософських ідей у конкретний науковий контекст моделювання професійних ситуацій. Розглядається питання про формування дослідницьких компетентностей. Розкривається значення ефективності оволодіння викладачем організації наукового дискурсу для активізації пізнавальної активності всіх його учасників. Аналізується перехід до вищих рівнів пізнавальної активності – від актора до суб’єкта. Розкривається роль мережевої взаємодії та суб’єкт-суб’єктних взаємодій в організації пізнавального процесу.
Посилання
Габермас Ю. (1999). Дії, мовленнєві акти, мовленнєві інтеракції та життєвий світ. Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія : підручник. Київ : Лібра. С. 287–324.
Борисов В. А. (2016). Дискурс і текст: формально-змістові диференціації. Харків : НЮУ ім. Я. Мудрого. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/ server/api/core/bitstreams/fec5a2f8-cd30-4010- bb16-bc7b3f88ab6a/content.
Дискурс як когнітивно-комунікативний феномен : монографія. (2005). / Л. Р. Безугла, Є. В. Бондаренко, П. М. Донець, А. П. Мартинюк та ін. / за заг. ред. І. С. Шевченко. Харків : Константа. 356 с.
Єрмоленко А. М. (2021). Дискурс. Комунікація. Моральність. [Discourse. Communication. Morality]. Київ : Наукова думка. 438 с.
Колток Л. Б. (2009). Педагогічний дискурс як засіб інтенсифікації навчально- виховного процесу в сучасній вищій школі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Колток Леся Богданівна; Дрогобицький держ. педагогічний ун-т ім. Івана Франка. Київ, 222 арк.
Кухта М. П. (2016). Педагогічний дискурс як засіб мотивації навчальної діяльності. Актуальні питання гуманітарних наук: Міжвуз. зб. наук. пр. молодих учених Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. Вип. 16. С. 342–346.
Кузнецова І. О. (2022). Когнітивні засади професійної ідентичності. European Humanities Studies: State and Society. № 3. С. 91–101.
Лук'янець В. С. (2000). Сучасний науковий дискурс: Оновлення методологічної культури. Київ : Благод. орг. «Центр практич. Філософії», НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. 303 с.
Романюк О. С. (2016). Дискурс як інтерактивна комунікативна діяльність. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. № 24. Том 1. С. 149–152.
Рубанець Олександра. (2021). Мережевий освітній простір. Вища освіта України. № 4. С. 39–46.
Ягодзінський С. М. (2008). Феномен наукового дискурсу: пошуки шляхів ідентифікації. Науковий дискурс в умовах інформаційного суспільства: методологічний і соціокультурний аспекти. Дис. ... канд. філос. наук: 09.00.02. Київ. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/323013771. pdf.
Discourse Studies Reader. (2013) / Ed. K. Hyland. London, etc.: Bloomsbury.
Foucault Michel. The Order of Discourse. / UNTYING THE TEXT : A Post-Structuralist Reader. Ed. R. Young. – ROUTLEDGE and KEGAN PAUL, Boston, London and Henley. P. 48–78. URL: https://www.kit.ntnu.no/sites/www.kit.ntnu.no/files/Foucault_The%20Order%20of%20Discourse.pdf.
Tenbrink Th. (2020). Cognitive Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.