ФІЛОСОФСЬКО- АНТРОПОЛОГІЧНИЙ КОНТЕКСТ ТЕОРІЇ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В СХІДНІЙ ТА ЗАХІДНІЙ КУЛЬТУРНИХ ТРАДИЦІЯХ: МИНУЛЕ Й СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).03Ключові слова:
теорія виховання, японська модель культури, європейська модель культури, соціалізація дитини, тягар відповідальності.Анотація
У статті розглядаються філософсько-антропологічні засади теорії виховання дітей у східній (японській) та західній культурних традиціях, які за своєю суттю є діаметрально протилежними. Об’єктом даного дослідження виступає розгляд класичної теорії виховання дітей в японській та в західноєвропейській культурних традиціях. Предметом – трансформація та поступове зближення цих двох протилежних культурних традицій теорії виховання дітей. Метою статті є спроба порівняти дві протилежні культурні традиції відносно теорії виховання дітей – східну та західну – в їх розумінні процесу соціалізації дитини та спроба показати їх поступове сьогоднішнє зближення. В статті зазначається, що в європейській культурній традиції максимальною свободою володіє лише повнолітня людина. В японській же культурі у максимально вільних умовах дитина перебуває у ранньому дитинстві (до 3-х років). По мірі дорослішання на неї все більше лягає тягар відповідальності, підкорюючи її жорстким нормам культу сорому. І лише у старості, після 60-и років, японець повертається у той стан, коли він знову вже нічого і нікого не соромиться. Отже дитинство і старість для японців – це зони «вільної території».
Посилання
Бенедикт Р. (2007). Хризантема и меч: модели японской культуры – СПб. : Наука, 2007. – 360 с.
Востоков Г. (1904). Общественный, домашний и религиозный быт Японии. Япония и ее обитатели : с прилож. очерка «Корея и корейцы» [П. Ю. Шмидта] / Брокгауз-Ефрон. – М. ; СПб. – С. 312–357.
Васик Г. В. (2012). Екстатичність у західноєвропейській та японській екзистенційній філософії: порівняльний аналіз: Автореф. дис. ...канд. філос. наук: 09.00.04 / В. Г. Васик // Київський ун-т ім. Т. Шевченка. – Київ. 19 с.
Капранов С. В. (2004) «Ісе моноґатарі» як пам’ятка японської релігійно-філософської культури доби Хейан. Київ: Вид. дім «КМ Академія». 168 с.
Стрелкова А. Ю. (2015) Буддизм: філософія порожнечі. Київ: Вид. дім «КМ Академія». 403 с.