ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: УРОКИ УКРАЇНСЬКОГО ДОСВІДУ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.1(88).05Ключові слова:
академічна соціальна відповідальність, вища освіта, війна в Україні, культура академічної соціальної відповідальності.Анотація
У цій статті представлено якісне дослідження академічної соціальної відповідальності в контексті війни в Україні. На основі інтерв’ю з викладачами українських університетів дослідження визначає два основні підходи до розуміння та реалізації соціальної відповідальності: «комунікативний» підхід розширення взаємодії зі студентами та колегами та «академічний» підхід виробництва нових знань та залучення студентів. Обидва підходи вимагають чітких критеріїв визначення соціальної відповідальності та зобов’язань просувати соціальну справедливість і права людини. У статті наголошується на важливості виховання культури соціальної відповідальності в освіті, особливо в умовах глобальних викликів, таких як інтернаціоналізація, мобільність, демократизація, диверсифікація та комерціалізація. Досвід війни в Україні 2014- 2023 та її наслідками є яскравим прикладом важливості соціальної відповідальності в освіті та може слугувати моделлю для інших країн, які стикаються з подібними викликами.
Посилання
Кочубей Н. В., Кірик Т. Освіта сучасної України в контексті сталого розвитку та ноотехнологій. Вища освіта України, 2021, № 2, С. 44-52. https://doi. org/10.31392/NPU-VOU.2021.2(81).06
Терепищий С. О., Хоменко Г. В. Розвиток вищої освіти в умовах конфлікту: еволюція від суспільства знань до суспільства порозуміння. Освітній дискурс: збірник наукових праць, 2020, Вип. 19(1), С. 32-45.
Anand, A. (2019). The case for academic social responsibility. Annals of Neurosciences, 26(3-4), 6-7. https://doi.org/10.1177/0972753119894813
Banik, A., & Mitra, A. (2021). Academic social responsibility and quality assurance in the developing world: A framework for implementation. In A. Anand (Ed.), Quality Assurance Implementation in Research Labs (pp. 165-172). Springer. https://doi. org/10.1007/978-981-16-3074-3_11 5. Bradshaw, G. A., & Bekoff, M. (2001). Ecology and social responsibility: The re-embodiment of science. Trends in Ecology & Evolution, 16(8), 460-465.
Chen, S. H., Nasongkhla, J., & Donaldson, J. A. (2015). University social responsibility (USR): Identifying an ethical foundation within higher education institutions. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 14(4), 165-172.
Dima, A. M., Vasilache, S., Ghinea, V., & Agoston, S. (2013). A model of academic social responsibility. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 9(38), 23-43.
Oleksiyenko, A., Terepyshchyi, S., Gomilko, O., & Svyrydenko, D. (2021). "What do you mean, you are a refugee in your own country?" Displaced scholars and identities in embattled Ukraine. European Journal of Higher Education, 11(2), 101-118.
Robertson, D. C. (2009). Corporate social responsibility and different stages of economic development: Singapore, Turkey, and Ethiopia. Journal of Business Ethics, 88, 617-633.
Segal, E. A. (2011). Social empathy: A model built on empathy, contextual understanding, and social responsibility that promotes social justice. Journal of Social Service Research, 37(3), 266-277.
Svyrydenko, D., & Terepyshchyi, S. (2020). Media literacy and social responsibility of educators in the conditions of information war: The problem statement. Studia Warmińskie, 57, 75-83.
Terepyshchyi, S. (2017). Educational landscape as a concept of philosophy of education. Studia Warmińskie, 54, 373-383.
Terepyshchyi, S. (2021). In search of peacebuilding strategies for the global civilization: From “education for war” to “education for peace”. Philosophy and Cosmology, 27, 153-162.
Terepyshchyi, S., & Khomenko, G. (2019). Conceptual model of reintegration of Ukrainian displaced universities: Peacebuilding in higher education. Studia Warmińskie, 56, 161-177.
Wilson S. A. (2015). Corporate social responsibility and power relations: Impediments to community development in post-war Sierra Leone diamond and rutile mining areas. The Extractive Industries and Society, 2(4), 704-713.
Yukari C. Manabe, Shevin T. Jacob, David Thomas, Thomas C. Quinn, Allan Ronald, Alex Coutinho, Harriet Mayanja-Kizza, Concepta Merry, Resurrecting the Triple Threat: Academic Social Responsibility in the Context of Global Health Research, Clinical Infectious Diseases, Volume 48, Issue 10, 15 May 2009, Pages 1420–1422, https://doi.org/10.1086/598199